Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

Úvod » Návody ke stavbě » vrtule Sparrow

Návody ke stavbě / vrtule Sparrow

Vrtule v největším rozměru* je projektována pro bezvěrtné počasí nebo pro lety v hale.

Stavbu zahájíme slepením vrtulového listu.

Oba díly listu slepíme na válci o průměru 7 cm v náklonu cca 15°.

Tím, že je list vrtule slepen ze dvou vrstev zůstane po zaschnutí nakroucený ve správném tvaru.

List po zaschnutí nalakujeme jednou vrstvou lehkého laku (zaponový) a vybrousíme ho do hladka.

Na náběžné a odtokové hraně vrtule vybrousíme rádius.

Pokračujeme slepením dílů 3,4 a 5.

Pro fixaci vzájemé polohy dílů při zasichání středu vrtule použijeme drát.

Připravíme si kloub vrtule.

Upravíme ho dle obrázku tak , aby lehce pružil

Vlepíme ho do středu vrtule, pokud možno co nejhlouběji.

po zaschnutí provlékneme háček očkem a

přilepíme díl č.2.

Splepený pant vrtul nemusí pracovat volně.

Čím je chod pantu tužší tím je vrtule stabilnější.

Přilepíme díl č.1.,

"nepovinný" cedrový doplněk a

výstuhu středu vrtule.

Po zaschnutí vše obrousíme.

Pant vrtule nerozvolňujeme.

Přilepíme list vrtule do pantu tak těsně, aby nešla volné sklopit.

Vlepíme drát vahadla vrtule.

Střed vrtule omotáme režnou nití a prosytíme lepidlem.

Dále pak prošijeme střed vrtule několika oky režné nitě prosycené lepidlem.

Připravíme si protizávaží vrtule o délce cca 25 mm.

Obrousíme ho a provrtáme vrtákem opůměru 1 mm.

Po drátě vahadla se musí pohybovat velice ztuha.

Protizávaží navlékneme na drát tak, aby bylo umístěno cca 1 cm od hlavice vrtule.

Prostrčíme drát středem vrtule

a postupně odštípáváme kousky drátu vahadla tak , aby list vrtule svíral od roviny úhel cca 40 °.

potom na konci drátu vahadla uděláme malé bezpečnostní očko.

Do kloubu vrtule kápneme kapičku řídkého oleje a opatrně ho rozvolíme tak, aby  se sklopná část vrtule volně pohybovala.

Vyvážení vrtule provedeme jejím otáčením v ložisku vrtule posunováním protizávaží tak,aby vrtule měla co nejklidnější chod.

Takto vyrobená vrtule má stabilní tah téměr po celou dobu vytáčení gumového svazku a dosahuje v půměru 7-10 otáček za vteřinu

 

* Pokud budeme vrtuli na modelu Sparrow častěji provozovat v méně optimálních letových podmínkách

(silnější vítr, zhoršené letové podmínky) tak list vrtule na odtokové hraně a vnějším průměru zmenšete po celém obvodu o cca 3-4 mm.

Tím získáte více otáče a višší rychlost modelu , která je pro létání v horších podmínkách nezbytná.