Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

Úvod » Návody ke stavbě » Školní RC Model Easy

Návody ke stavbě / Školní RC Model Easy

Rozpětí 840 mm , délka 720 mm, hmotnost 250 g, plošné zatížení 22g/dm/2

RC model Easy je konstrukčně jednoduchý (školní) model, který zvládne, s trochou pečlivosti, vyrobit úplný začátečník. Model je navržen tak, aby základní rovinnosti modelu byly automaticky při stavbě fixovány.
Model není nutné potahovat potahovacím papírem ani fólií.
Je nenáročný na RC vybavení, lze s ním létat i s výbavou pořízenou z "čínských rychlostavenic".
Kvalitní RC výbavou však nic nezkazíte.
Při dodržení těžiště modelu a s podporou zkušenějšího modeláře (který na Vás dohlédne) lze tento model doporučit pro výuku létání.
Díky velmi malému plošnému zatížení tento model dosahuje letových časů od 25 do 35 minut.
Přes to upozorňuji že tento model není hračka i když případné škody spůsobené tímto modelem nebudou nikdy nijak veliké.
Ke stavbě modelu budete potřebovat kvalitní lepidlo (UHU HART), špendlíky, brousítko, brusnou houbičku a zaponový lak.
Stavba trupu:
Připravíme si základní desku trupu č.19 a všechna překližková žebra. Vše přebrousíme do hladka.
Žebra trupu postupně přilepíme k základní desce modelu č.19. Žebro č.9 přilepíme za pomocí šablony ve sklonu cca 3° (viz. plán modelu).

Díly č 24 lepíme šipkou přepážce č.11.

Do zářezů v žebrech trupu přilepíme lištu 2x5mm.

Po zaschnutí a obroušení trupu do hladka přilepíme bočnice trupu.

Po zaschnutí vlepíme do zadní části trupu plastové trubičky náhonů kormidel a přilepíme pevný potah trupu.

Na přední část trupu přilepíme díly č.21a 22. Díl 23 přilepíme tak, aby šel později odtrhnout (pouze ho fixujeme kapkou lepidla pro broušení).

Po zaschnutí přilepíme přední díl trupu č.8 zadní č.32 a ostruhu č.29. Potom trup do čista obrousíme a několikrát
lakujeme zaponovým lakem.

Každou vrstvu laku přebrousíme brusnou houbičkou dohladka. Stejně jako trup přelakujeme a přebrousíme díly VOP a SOP.

Stavbu křídla zahájíme slepením spojky křídla s dílů č.5 a č.6.

Po zaschnutí spojku křídla zespodu a seshora lehcepřebrousíme.Potom k sobě slepíme náběžnou lištu
křídla č.1 a lištu č.2. !Pozor na správnou orientaci lišty! Obě lišty musí na rovné podložce k sobě dosedat celousvoji plochou. Po zaschnutí dobrousíme profil náběžné lišty do profilu dle výkresu.

Po zaschnutí přilepíme díl křídla č.3. Lepíme ho tak, aby volně přesahoval pod úroveň vhodné podložky.

Po zaschnutí obrousíme styčné plochy obou polovin křídla tak, aby nám po slepení vzniklo požadované vzepětí
křídla. (Polovinu křídla položíme na rovnou podložku. Na jeho konci ho podložíme vhodnou podložkou do výšky 27 mm a potom styčnou plochu křídla obrousíme kolmo s podložkou.)
Potom vlepíme spojku křídla a necháme ho, vhodně zafixované, dobře zaschnout.

Po zaschnutí křídla přilepíme výztuhu č.7 a koncová žebra č.4.

Křídlo vybrousíme “ do čista” a několikrát lakujme zaponovým lakem. Střed křídla můžeme dále vyztužit
přilakováním proužku potahovacího papíru. Z potahovacího papíru si ustřihneme pásky papíru cca 10 x 20 mm
(po létech papíru). Použijeme je jako panty VOP a SOP. Proužky papíru postupně přilakujeme střídavě na  vrchní a spodní stranu dílů tak aby nám vytvořili ohebný spoj. Pokud nechcete použít tuto metodu, můžete použít k vytvoření pantu samolepící pásku (izolepu).

Nakonec dokončíme povrchovou úpravu všech dílů modelu

Žiletkovou pilkou prořízneme v trupu otvor pro výškovku a přilepíme ji.

Potom přilepíme směrovku. Při lepení dbáme na souměrnost obou ploch.
Přilepíme zbývající samolepky. Opatrně prořízneme samolepku kabiny v místě její odklápěcí části a opatrně ji
vyjmeme. Přilepíme k ní přídržný kolík č. 38 a k trupu poutací kolíky č. 25. ( Dírky v trupu si můžeme vyčistit od laku a lepidla vrtákem o průměru 4 - 4,5 mm.)

 

Tím máme model hotový, připravený pro montáž elektroniky.
Pokud jsme model slepili souměrný a pokud dodržíte těžiště modelu, nečiní zálet tohoto modelu žádné problémy.
Pro “udržovací” fázi letu budete potřebovat cca 30 W výkonu motoru, pro vzlet cca 65 W a pro létaní v horších
povětrnostních podmínkách 90 W výkonu motoru.